Molnbaserat verktyg för dig som bedömer personlig assistans.
Efter biståndshandläggarens utdredning och matas den enskildes bedömda hjälpbehov in i web-applikationen Behovskalkylator.
Behovskalkylator kan hantera och skilja på Grundläggande behov, andra personliga behov, enkel assistans, dubbel asistans, behov som uppstår under dag kontra nattvila, behov som uppstår i olika tidsintervaller och behov som ska räknas ut till en kvot (Väntetid och Beredskap). Behovskalkylator hanterar också den enskildes vakentid och tid där behoven helt eller delvis tillgodoses av annan.
Behovskalkylator hanterar också typdagar, skottår och redovisar resultatet som ett genomsnitt per dag, vecka, månad, halvår och helår.
Resultatet är ett korrekt beslutsunderlag som inte har krävt någon manuell beräkning över huvud taget. Det betyder att biståndshandläggaren inte behöver veta hur en beräkning ska genomföras, handläggaren kan fokusera på att göra en korrekt bedömning.
Behovskalkylator har också ett antal inbyggda säkerhetsspärrar som kraftigt minskar risken för handläggningsmisstag.
Vi har ansträngt oss för att skapa ett lättlärt och enkelt verktyg som inte bara summerar behovstider utan också ökar säkerheten genom smarta kontroller av de inmatade värdena.
I bildspelet till höger visas exempel från användning av Behovskalkylator (fingerade värden).
Som exempel på våra inbyggda säkerhetskontroller kan nämnas att handläggaren inte missar röda helgdagar när de inträffar på en vardag. Vi kontrollerar också att den vakentid kontra nattvila som anges inte överskrids av de angivna behoven.
De här funktionerna och flera ökar säkerheten och gör biståndshandläggarens arbete enklare och tryggare. Det går till exempel se hur många timmar och minuter som ska anges på behoven väntetid och beredskap om full teckning av personlig assistans är aktuellt.
Det slutgiltiga resultatet kan skrivas ut och ger en mycket detaljerad bild av hur behoven ser ut. Handläggaren väljer själv om det genomsnittsliga värdet ska redovisas per dygn, vecka, månad, halvår eller år. Resultatet visar utifrån valet hur många timmar och minuter som är grundläggande hjälpbehov, andra personliga behov eller väntetid och beredskap. Även angiven dubbel assistans särredovisas under korrekt rubrik.
Redovisningen och slutresultatet utgör ett utmärkt kommuniceringsunderlag.
Klicka för större bild
Behovskalkylator är en molntjänst. Därför kan du använda Behovskalkylator överallt, även när du inte är på kontoret. Det enda du behöver är en dator eller läsplatta ansluten till internet.
Minimera dubbelarbete genom att fylla i behoven direkt när du gör din bedömning, gärna redan ute hos kunden via en läsplatta.
Behovskalkylatorn skapar en databas med samtliga uppgifter som matas in i ett visst ärende. Det betyder att när det är dags att förnya ett beslut eller justera tiden för beviljad personlig assistans behövs endast några få minuter för att uppdatera hela beräkningen.
Databasen skapar nya möjligheter att följa ett ärende med god överskådlighet. Det gör att ett ärende kan hanteras av olika biståndshandläggare om behovet uppstår. Eftersom en tillfällig handläggare inte behöver vara insatt i ärendet vid en förnyad beräkning, eller inte heller behöver fylla i de behov som fortfarande är aktuella vidomräkningen, är den potentiella tidsvinsten för brukaren mycket god.
Varje arbetsplats har full kontroll över sina egna ärenden och beräkningar. Ett ärende kan raderas, eller enbart en beräkning inom det ärendet.
Fördelarna med molntjänst är många. Det krävs ingen installation och inga uppdateringar från användarnas sida. Molntjänster kräver dock ett gediget säkerhetstänk för att skydda den databas som även kan innehålla sekretessbelagd information.
All trafik mellan samtliga användare och utvecklare och databasen sker krypterat. Server och drift är placerad i Sverige. Vår serverleverantör är på god väg att implementera ISO27001 vilket beräknas vara klart tredje kvartalet 2020.
Vi kan erbjuda detaljerad information om de säkerhetssystem som skyddar servern. Kontakta oss för mer infomration.
Inloggning, administrativa rättigheter och återställning av backup
Inloggning sker just nu med epostadress och lösenord. Vi är öppna för att bygga in tvåfaktorsinloggning med kort varsel - med autentisering via SMS, epost eller tidsbaserade engångsnycklar vid önskemål.
Vi kan även integrera tjänsten med befintligt verksamhetssystem så långt det ankommer på oss. För mer information behöver er leverantör av ärendehanteringssystem konsulteras.
För varje kundorganisation skapas en administratör som har utökade rättigheter för den egna användaradministrationen. Administratören kan skapa och radera användare inom den egna administrationen samt ändra lösenord. En administratör kan också skapa ytterligare administratörer inom organisationen.
Vidare kan en administratör hantera organisationsspecifika inställningar gällande utökad säkerhet, ställa in logotyp för dokumentationen, samt hantera de ärende och beräkningar som organisationen äger i databasen.
Det är inte möjligt för användare inom en organisation att komma åt information eller andra användare inom någon annan organisation. Vissa uppgifter kräver insats från e-beslut AB. Exempelvis gäller detta om det uppstår behov av återskapande från backup.
GDPR
För e-beslut ABs roll behövs ett personuppgiftsbiträdesavtal upprättas mellan er och oss. Sådant avtal kan tillhandahållas av oss om ni inte har önskemål om att annat ska användas.
Inga cookies samlar information om användandet av Behovskalkylator. Dock skapas en nödvändig cookie vid inlogg vilket krävs för tjänstens funktion.
Kundanpassning
Vi är öppna för era önskemål/kravspecifikationer. Vi har korta ledtider för både förändring och utveckling av Behovskalkylatorn. Lämnar ovan information något att önska är ni välkomna att nämna det för oss så ska vi undersöka möjligheterna att tillmötesgå de önskemålen.
Kontakta oss
för en kostnadsfri visning
010 - 20 700 70
Sockerbruksgatan 1
531 40 LIDKÖPING
info@e-beslut.se
Org.Nr. 559178-3997
Innehar F-skatt
Momsreg.
BG: 5314 - 5868